niedziela, 1 grudnia 2013

[164] Jak zrobić czapkę na drutach z samych warkoczy?



Znalazłam jeden, samotny motek zielonej Mimozy firmy OPUS i popadłam w dylemat, co z jednego motka zrobić można?
Młodzież zapiała nad kolorem i natychmiast zażyczyła sobie sweter. Gdy dotarło do Młodzieży, że na sweter to trzeba sobie zasłużyć, a raczej zasłużyć na zakup większej ilości włóczki, to nie chcąc stracić okazji na „czaderski” kolorek, wymusiło kolejną czapkę. A jak już się zabrałam do tej czapki, to postanowiłam wrzucić następnego GOTOWCA. Obawiam się jednak, że jako dziergaczka intuicyjna, mogę mieć problem z przekazaniem technologii dłubania na drutach, gdyż nie zwykłam używać branżowego, dzianinowego języka:)
Jakby co, proszę o pytania pomocnicze - postaram się wytłumaczyć jaśniej, przy pomocy klawiatury.

Czapka wygląda tak:





Na czapkę zużyłam Mimozę tj. 330m/100g podwójną nitkę. Można wykorzystać inny akryl, pojedynczą nitkę w przedziale  150 – 170 m/100g.

Zaryzykowałam i nabrałam 106 oczek na druty o numerze 2,5.
Pierwsze 5 cm przerobiłam ściągaczem: 1 o. brzegowe, 2 o. prawe, 2o. lewe…
Potem przerzuciłam się na druty nr 4. I przerabiałam tak:
1 o. brzegowe, 6 o. prawych, 2 o. lewe, 6 o. prawych, 2 o. lewe… i tak do końca druta.
Później przerabiałam oczka wg schematu:
*1.Lewa strona – jak leci na drucie
 2.Prawa strona – jak leci na drucie
 3.Lewa strona – jak leci na drucie
 4.Prawa strona – jak leci na drucie
 5.Lewa strona – jak leci na drucie*
A teraz niespodzianka – tam, gdzie mamy 6 o. prawych – robimy warkoczyki.
Warkoczyk podwójny 3  x 3 wygląda tak:
Pierwsze 3 o. ściągamy na drut zapasowy, przerabiamy kolejne 3 o. Potem przekładamy ściągnięte z zapasowego oczka na lewy drut i przerabiamy dalej na prawo. Przekręcanie zależy od naszego upodobania – to znaczy, wszystko zależy, jak nam łatwiej ściągać te oczka na drut zapasowy – z przodu, albo z tyły włóczki. Grunt, alby wszystkie warkoczyki robić tak samo.

Gdy już poprzekręcamy wszystko, co na drucie mamy, to lecimy w górę od * do*
Po trzecim przekręcie, gdy będziemy przerabiać  4. Prawą stronę, musimy zgubić 2 oczka na środku każdego warkocza, czyli 2 x przerobić po 2 oczka razem na prawo.
  Na zdjęciu zaznaczyłam wykałaczką miejsce, gdzie najpierw przerabiamy prawe oczko, potem 2 razem na prawo i znowu 2 razem na prawo i jedno prawe oczko. Tak w każdym warkoczyku po kolei począwszy od pierwszego a skończywszy na ostatnim warkoczyku:



Później przebić wszystko jak leci na lewej stronie i na prawej zacząć przekręcać warkocze, z tym, że są to już warkoczyki 2 o.x 2 o.
Dalej przerabiamy od * do * i przekręcamy.
Teraz zaczyna się zabawa ze spuszczaniem oczek – z warkoczyków, w środku przerabiamy 2 razy po 2 o. razem na prawo tak, by uzyskać wzór 2 o. prawe, 2 o. lewe, gdy będziemy przerabiać na lewej stronie. Na prawej stronie robótki znowu zmniejszamy liczbę oczek, tylko że tym razem tam, gdzie lewe przerabiamy 2 o. lewe razem. Następnie przerabiamy lewą stronę, jak leci i na prawej stronie zakończymy robótkę.

Czapka od góry prezentuje się tak:

 Jak dorwę Młodzież, to pokażę, jak prezentuje się zielona czapka z warkoczykami na żywym organizmie:)
Aha i jeszcze jedno - czapka jest zbita, mięsista, gruba i ciepła. Zaryzykuję twierdzenie, że można użyć drutów o większym numerze, ale wtedy trzeba zrezygnować z jednego warkoczyka, czyli 8 oczek.

8 komentarzy:

  1. Fajna czapka bo:
    - ma śliczny kolor również przez moją młodzież lubiany
    - ma warkocze, które uwielbiam
    - jest ciepła :) czyli spełnia podstawową funkcję czapkową :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Młodzież w tej czapce wygląda bardzo fajnie - a ja fatalnie. Mam teraz problem, by sobie jakiś fason dopasować:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Polecam ten wzór, bo praktycznie jest bardzo elastyczny.

      Usuń
  4. Mam problem ze spuszczanem oczek do gubienia.ie wiem jak to zrobić jestem początkujaca.Zrobiłm na 116oczek i mam małe warkoczyki na całości,Proszę o pomoc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zawsze robię większe warkoczyki na początek, tak, by można było je zmniejszać, dziergając czapkę w górę. Wystarczą takie 3x3 oczka. Aby zredukować objętość czapki należy się pozbyć tych dwóch oczek w środku. W tym celu przerabiam pierwsze 2 oczka, potem przerabiam dwa razem na prawo (z jednej części warkoczyka) i kolejne 2 razem na prawo (z drugiej części warkoczyka). Uzyskuję po takiej redukcji warkoczyk 2x2 oczka. Jeśli włóczka jest cienka, a nam zależy na płynnym zmniejszaniu oczek, to możemy pokusić na redukcję oczek w co drugim warkoczu. Wtedy uzyskamy na przemian warkoczyki 2x2 i 3x3. Kolejnym krokiem jest redukcja oczek w warkoczyku 3x3. Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłam - zawsze jak tłumaczę, to mam wrażenie, że najlepszy byłby tu "rysunek dźwiękowy", jak mawiał mój profesor od fizyki :)

      Usuń
  5. Fajna czapka,musze wykorzystac twòj opis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, ale ostrzegam, że od tego przekręcania warkoczy to się w głowie może zakręcić :)

      Usuń