sobota, 6 grudnia 2014

[201] Jak zrobić czapkę na drutach - odsłona 3

Ten rodzaj czapek wymyśliłam specjalnie dla siebie i jest to jeden z niewielu wzorów, w którym mogę pokazać się światu. Nie cierpię czapek, źle w nich wyglądam, ale perspektywa przewlekłego zapalenia zatok, zmusiła mnie do nakładania ocieplaczy na głowę.


Wszystkie czapki dziergałam "na czuja" tak, jak zawsze mam to w zwyczaju, więc nie posiadam żadnego gotowego przepisu.
Chcąc napisać jako taki wzór, musiałam złapać ponownie druty i na bieżąco dokumentować moje poczynania.
Czapka, którą teraz wydziergałam, prezentuje się tak:


Użyłam włóczki Mimoza firmy Opus - jest to akryl 100g/330m. Druty na żyłce nr 3,5. Zużyłam jeden motek (tak mi się wydaje, bo nitkę do warkoczy dobrałam z drugiego motka).

Najpierw dzierga się opaskę z podwójnej nitki, składającą się z dwóch potrójnych warkoczy i w tym celu należy nabrać na drut 24 oczka: 1 o.brzeg; 1 o. lewe; 9 o.prawych; 2 o. lewe; 9 oczek prawych; 1 o. lewe; 1 o. brzegowe. Warkocze należy robić symetrycznie, wtedy wzór prezentuje się ładniej. Jeśli ktoś chce mieć plisę węższą, to można pokusić się o warkocze z 6 oczek, albo warkocze podwójne. Jak kto lubi...
Opaskę taką też robimy tak długą, jak nam pasuje - czyli przylegającą do obwodu głowy.
Moja opaska miała 48 cm. Po zakończeniu, jedną nitkę odcinam, a drugą nabieram oczka wzdłuż plisy, tak, jak na obrazku:


Z boku utworzyły się nam 64 duże oczka, więc jedno takie grube oczko, to dla nas dwa oczka do nabrania - najpierw przewlekam nitkę przez tylne oczko, a później przez przednie - tak jak na obrazku poniżej:

Dalej robimy jedną nitką, więc przez tylne oczko (na rys. nr 1) przewlekamy sobie nitkę drutem (jak ktoś woli to może przewlec szydełkiem i umocować oczko na drucie), potem manewr powtarzamy przy oczku przednim (na rys. nr 2).



Tym sposobem uzyskuję 128 oczek.
Teraz czas na "blachę falistą". Na lewej stronie robotki robię same prawe oczka, a na prawej same lewe - tak prze 7 rzędów (część wypukła), potem zmiana - 7 rzędów (część wklęsła), zmiana 7 rzędów (część wypukła), 7 rzędów (część wklęsła), 7 rzędów część wypukła.
I teraz zaczyna się zwężanie - w tym celu pierwszy rząd części wklęsłej spokojnie przerabiamy na prawo, drugi rząd, jak leci oczka lewe i dopiero w trzecim rzędzie po przerobieniu 1 oczka brzegowego, przerabiamy 2 oczka razem na prawo, 12 oczek prawych i 2 oczka razem na prawo - i tak do końca. Lewa strona robótki, czyli 4 rząd - jak leci. W 5 rzędzie nad zebranymi oczkami nadal zbieramy 2 razem na prawo. Tak samo robimy w 6 rzędzie.
Według schematu jak na zdjęciu:


Część wypukłą robimy spokojnie, dopiero w kolejnej wklęsłej części ponawiamy spuszczanie oczek, teraz już co 9 oczek.

Mam wrażenie, że schemat to lepiej pokaże, niż ja opiszę :)


Końcowa praca wygląda tak:


Aby zakończyć górę czapki należy pierwsze oczko przewlec przez wszystkie oczka z lewego druta, a potem zszyć ładnie brzegi.


Czapka z tyłu wygląda tak:


A na płasko już gorzej:)


Wzór jest oczywiście poglądowy, można sobie swobodnie go modyfikować. Moja rada jest taka - druty i warkocze dobrać tak, by ścieg był bardzo ścisły. Lepiej się trzyma taka plisa głowy. Na blachę falistą radzę wziąć druty odrobinę większe, bo wtedy ten "worek" lepiej się układa. Warkocze koniecznie robić podwójną nitką, a resztę pojedynczą - inaczej nie ma efektu. Proszę mi wierzyć - jest to model wypróbowany:) Co do spuszczania oczek - ja podałam tylko szacunkową liczbę oczek - można sobie podzielić robótkę na większą ilość części, wtedy tył zejdzie się "na styk". Też ładnie, gdy się nie marszczy na środku. Można też pominąć "blachę falistą" i zrobić sobie jakimś innym wzorkiem.
A i jeszcze jedno!
Czas!
Ja czapkę robiłam "z doskoku" więc tak szacunkowo licząc plisa ok. 1,5 - 2 godz; góra ok.2 godz. 
Nawet lekko licząc 5 godzin na czapkę - proszę sobie policzyć roboczo - godzinę po 8 zł, wychodzi mi, że koszt mojej pracy to 40 zł. Doliczę włóczkę - ok. 10 zł. Wyszło mi, że moja czapka powinna kosztować 50 zł. W sieciówce na wyprzedaży dostanę czapkę za 2 dychy, więc....

  miłej zabawy życzę :) Nie ma to jak rękodzieło!!!

Wzory na inne czapki opisałam tu i tu

18 komentarzy:

  1. No właśnie, rękodzieło potrafią docenić chyba tyko ci, którzy sami coś robią, tworzą. Nigdy nie wygramy konkurencji z masową produkcją.
    Musiałabym sprawdzić Twój wzór czapki, bo ja też w większości czapek wyglądam po prostu beznadziejnie, a nie lubię marznąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wychodzę z założenia, że jak rękodziełem zarobię na materiały do moich szalonych pomysłów, to jest już dobrze :) Taki sentyment.
      Czasy, gdy rękodziełem zarabiałam na utrzymanie mam już za sobą. Myślę, że wtedy było mi łatwiej, bo na pólkach królowała tylko tylko nędzna, rodzima produkcja albo tandeta z Chin. Gdy ktoś pragnął się wyróżnić, to albo sam coś kombinował, albo zdawał się na butik - na tamte czasy - synonim luksusu :)

      Usuń
  2. Dawno mnie tu nie było :) Ale i u siebie jestem jakoś tak rzadko... Fason czapki całkiem ciekawy, podoba mi się. Tylko tych oczek tak dużo do przerobienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I kto to mówi (pisze)?! Mistrzyni drutów wszelakich! Ja tylko dłubię na dwóch drutach i daję radę, to Ty tym bardziej przerobisz te wszystkie oczka :)

      Usuń
  3. Witam,
    Nie rozumiem tego fragmentu:
    "Po zakończeniu, jedną nitkę odcinam, a drugą nabieram oczka wzdłuż plisy. Z boku utworzyły się nam 64 duże oczka, więc jedno takie oczko, to dla nas dwie nitki do nabrania - najpierw przewlekam nitkę przez tylne oczko, a później przez przednie."
    Co to oznacza? Jestem nowicjuszką i nie rozumiem tego nijak :(
    Czy mam po skończeniu warkoczy po prostu nabrać oczka z lewej strony robótki na drut i zacząć je przerabiać tak po prostu? Co oznacza oczko tylne i przednie? Nie widzę tego :(
    Przepraszam, bo może moje pytanie jest banalne, ale będę wdzięczna za podpowiedzi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      to jest tak, że ja nie potrafię opisać dokładnie, jak robię, bo nie posługuję się językiem "dziewiarskim", a do tego drutuję i szydełkuję "od dziecka" i dla mnie jest to już tzw. "dzierganie intuicyjne".
      Spróbuję zatem opisać tę czynność z innej strony:
      Plisę, którą zrobiłyśmy dwoma nitkami - zakańczamy. Górę czapki będziemy robić jedną nitką, więc jedną sobie odcinamy. Wzdłuż plisy utworzyły nam się oczka. Jak rozłożymy tę plisę płasko, to każde oczko składa się z "części przedniej" i "części tylnej". Oczka do czapki nabieramy przewlekając tę samotną nitkę najpierw przez przednie oczko, potem przez tylne, czyli z jednego takiego dużego bocznego oczka mamy potem dwa. Można tę nitkę przekładać drutem, albo szydełkiem i przekładać na drut.
      Mam nadzieję, że pomogłam. W razie problemów, proszę pytać.

      Usuń
    2. Czyli - najpierw przekładam przez te boczne oczka nitkę? Czy nie łatwiej byłoby nabrać je na drut z drugiej stron dochodząc do tej nitki i po prostu zacząć to przerabiać poprzecznie?
      Ja matematyk jestem, czasem ciężko mi coś pojąć :)
      Najwyżej jak nie będę nadal wiedziała, to wyślę foto czy coś.
      I w ogóle to jestem w szoku, że tak szybko jest odpowiedź :)
      Dziękuję :)

      Usuń
    3. Twoja wersja, to lewy drut przeciągnąć przez tylne i przednie oczko i dopiero przerabiać, gdy się już wszystkie boczne oczka nabierze. Tak też można.
      Ja swoją metodę narysowałam i dołożyłam do posta.
      Nitkę można nabierać, zaczynając od przodu lub tyłu.

      Usuń
    4. Witam, w końcu się udało :) Nie umiem tu wstawić zdjęcia, więc daję link do mojego wpisu ze zdjęciami :) Dziękuję serdecznie!
      http://szydelkowamama.blox.pl/2015/02/Czapka-na-drutach.html

      Usuń
    5. Zajrzałam - bardzo fajna czapka wyszła. Cieszę się, że mogłam pomóc. Pozdrawiam

      Usuń
  4. Dobra, zaczynam robić :) Idzie mi to powoli, jak skończę warkocze to będę tu z lupą siedziała :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiem że można kupić za grosze ale nie ma się takiej satysfakcji jak zrobiło się samemu.Dokończę tylko czapkę dla wnusia kuzynki i chyba zacznę robić dla mnie.Czapeczki są śliczne i bardzo oryginalne.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w czapkach wyglądam FATALNIE, a w tym modelu mogę na siebie patrzeć, przechodząc obok lustra :) Serdecznie polecam, kibicuję i czekam z niecierpliwością na efekt!
      Pozdrawiam.

      Usuń
  6. Śliczne te czapki, fason idealny dla mnie. Proszę o opis wykonania tej opaski z warkoczami, gdyż nie za bardzo umiem to zrobić.
    pozdrawiam cieplutko:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Same warkocze potrójne najlepiej tłumaczy ZDZID tutaj https://www.youtube.com/watch?v=RhWWTUyOrGg

      Dla początkujących proponuję warkocze podwójne:
      https://www.youtube.com/watch?v=oDKwLdqyKqA

      W przypadku warkoczy podwójnych sugeruję nabrać na drut również 24 oczka i przerabiać:
      1 oczko brzegowe, 1 oczko lewe, 9 oczek prawych (po 3 oczka na warkocz podwójny), 2 oczka lewe, 9 oczek prawych (na drugi warkocz podwójny), 1 oczko lewe, 1 oczko brzegowe.
      Powodzenia!

      Usuń
  7. wielkie dzięki, już zrozumiałam:-) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Pogoda nas nie rozpieszcza, więc czapka zdąży się jeszcze przydać.
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  8. SUPER WZÓR PIĘKNE DZIĘKI ZA DOKŁADNY OPIS, FAKT MOŻNA UPIĆ,LECZ TO JAK SAME SOBIE ZROBIMY TO JAKOŚ TAK FAJNIUTKO ,POZDRAWIAM

    OdpowiedzUsuń